15 augusti, 2019
Uppdaterad manual för lokala administratörer

 

Vi har uppdaterat manualen för lokala administratörer där ni nu även finner information i hur man inaktiverar en användare på enheten som har haft, men inte längre ska, ha tillgång till BORIS plattform. Det är viktigt ur bl.a. säkerhetssynpunkt, att ni som lokala administratörer, kontinuerligt gör detta när någon slutar hos er.

 

Ni hittar manualen här.

 

 

 

Inaktivera / Ta bort användare

 

En användare som inte längre arbetar kvar på enheten, med BORIS, eller som inte längre ska ha tillgång till BORIS-registret ska inaktiveras. För att inaktivera en användare: Klicka på användarens namn och sedan på Editera användare. Klicka på rullgardinen vid rubriken Aktiverad och ändra från ja till nej. Klicka på spara. Användaren är nu inaktiverad.

 

Ta bort användare ska bara användas i nödfall exempelvis om en användare har lagts in helt fel. I andra fall ska kontot inaktiveras enligt ovan. Anledningen till detta är att det finns loggar på vilken användare som har gjort vad i registret, om ett konto raderas så tappas denna koppling. För att ta bort en användare: Klicka på användarens namn och sedan på Ta bort användare.